Cuvinte cheie: ONG, profit, impozit, Cod fiscal
Cadrul general
Organizaţia non-profit sau organizaţia non-guvernamentală (abreviat ONG) – aşa cum este mai bine cunoscută, reprezintă o instituţie care lucrează independent faţă de activitatea guvernului, deşi unele ONG-uri sunt parţial sau integral finanţate de acesta. Helmut K. Anheier estimează numărul organizaţiilor non-guvernamentale internaţionale la peste 40.000. Numărul celor naţionale este şi mai mare: Rusia are 400.000 de ONG-uri. Se estimează că India ar avea 1 până la 2 milioane de ONG-uri.
În Romania, persoanele fizice au posibilitatea de a redirecţiona 2% din impozitul pe venit către organizaţiile non-guvernamentale. Un studiu realizat în anul 2010 arată că doar 60% dintre cei care realizează venituri ştiu despre această posibilitate. Iar, din cei care sunt informaţi despre această posibilitate, doar ceva mai mult de jumătate au şi acţionat concret în acest sens; în 2009, suma donată în total fiind de 117,3 milioane de lei. În topul beneficiarilor se află biserica sau fundaţiile bisericeşti, care au beneficiat de fonduri din partea a 29% din cei care au redirecţionat (34 de milioane de lei adică 29%). La o distanţă considerabilă se situează SMURD (10%), Salvaţi Copiii(9%), Copii în dificultate (6%) şi Crucea Roşie (aproximativ 6%). De asemenea, aproximativ 8% dintre persoane au redirecţionat 2% din impozitul pe venit către diverse şcoli sau fundaţii care sprijină educaţia sau cultura.În anul 2008, suma donată prin redirecţionarea a 2% din impozitul pe venit a fost de 48 de milioane lei.
Evidenţa contabilă a ONG-urilor
În ceea ce priveşte organizarea evidenţei contabile a ONG-urilor, ea este stabilită prin Reglementările contabile pentru persoane juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul Ministerului Economiei şi Finanţelor nr. 1969/ 2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 846 si 10 decembrie 2007.
ONG-urile pot desfăşura atât activitate fără scop patrimonial, cât şi activitate economică. Mai ales din motive fiscale, este necesară organizarea evidenţei fiscale distinct pe cele două activităţi. Dacă în ceea ce priveşte veniturile, planul de conturi din reglementările mai sus menţionate conţine grupe distincte de conturi: grupa 73 pentru veniturile fără scop patrimonial si grupele 70, 71, 72, 74, 75, 76, 77, 78, 79 pentru veniturile din activitate economică, pentru cheltuieli se folosesc aceleaşi conturi pentru cele două activităţi, dar se face distincţia pe analitice.
Impozitarea profitului
Potrivit art. 15 alin. (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Organizaţiile nonprofit, organizaţiile sindicale şi organizaţiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru următoarele tipuri de venituri:
a) cotizaţiile şi taxele de înscriere ale membrilor;
b) contribuţiile băneşti sau în natură ale membrilor şi simpatizanţilor;
c) taxele de înregistrare stabilite potrivit legislaţiei în vigoare;
d) veniturile obţinute din vize, taxe şi penalităţi sportive sau din participarea la competiţii şi demonstraţii sportive;
e) donaţiile şi banii sau bunurile primite prin sponsorizare;
f) dividendele şi dobânzile obţinute din plasarea disponibilităţilor rezultate din venituri scutite;
g) veniturile pentru care se datorează impozit pe spectacole;
h) resursele obţinute din fonduri publice sau din finanţări nerambursabile;
i) veniturile realizate din acţiuni ocazionale precum: evenimente de strângere de fonduri cu taxă de participare, serbări, tombole, conferinţe, utilizate în scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
j) veniturile excepţionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate în proprietatea organizaţiilor nonprofit, altele decât cele care sunt sau au fost folosite într-o activitate economică;
k) veniturile obţinute din reclamă şi publicitate, realizate de organizaţiile nonprofit de utilitate publică, potrivit legilor de organizare şi funcţionare, din domeniul culturii, cercetării ştiinţifice, învăţământului, sportului, sănătăţii, precum şi de camerele de comerţ şi industrie, organizaţiile sindicale şi organizaţiile patronale.
l) sumele primite ca urmare a nerespectării condiţiilor cu care s-a făcut donaţia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective să fie utilizate de către organizaţiile nonprofit, în anul curent sau în anii următori, pentru realizarea scopului şi obiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, după caz;
m) veniturile realizate din despăgubiri de la societăţile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decât cele care sunt utilizate în activitatea economică;
n) sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului III.
Potrivit art. 15 alin. (3) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, organizaţiile nonprofit, organizaþiile sindicale şi organizaţiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit şi pentru veniturile din activităţi economice realizate până la nivelul echivalentului în lei a 15.000 euro, într-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit enumerate mai sus.
Organizaþiile nonprofit care obţin venituri, altele decât cele menţionate la art. 15 alin. (2) din Codul fiscal cu modificarile şi completarile ulterioare, şi depăşesc limita prevãzutã la alin. (3) plătesc impozit pentru profitul corespunzãtor acestora, impozit calculat prin aplicarea cotei prevãzute la art. 17 alin. (1) sau art. 18, dupã caz. Determinarea profitului impozabil se face în conformitate cu prevederile de la cap. II, titlul II din Codul fiscal.
La pct. 8 din normele metodologice date in aplicarea art. 15 alin. (2) si (3) din Codul fiscal, aprobate prin H.G. 44/2004, sunt prevăzute etapele care trebuie avute în vedere la determinarea impozitului pe profit datorat de organizaţiile nonprofit. În acest sens se vor avea în vedere următoarele:
a) stabilirea veniturilor neimpozabile prevăzute la art. 15 alin. (2) din Codul fiscal;
b) determinarea veniturilor neimpozabile prevăzute la art. 15 alin. (3) din Codul fiscal, prin parcurgerea următorilor paşi:
– calculul echivalentului în lei a 15.000 euro prin utilizarea cursului mediu de schimb valutar EUR/RON comunicat de Banca Naţională a României pentru anul fiscal respectiv;
– calculul valorii procentului de 10% din veniturile prevăzute la lit. a);
– stabilirea veniturilor neimpozabile prevăzute la art. 15 alin. (3) din Codul fiscal ca fiind valoarea cea mai mică dintre sumele stabilite conform precizărilor anterioare;
c) stabilirea veniturilor neimpozabile prin adunarea sumelor de la lit. a) şi b);
d) determinarea veniturilor impozabile prin scăderea din totalul veniturilor a celor de la lit. c);
e) calculul profitului impozabil corespunzător veniturilor impozabile de la lit. d), avându-se în vedere următoarele:
(i) stabilirea cheltuielilor efectuate în scopul realizării veniturilor impozabile de la lit. d). Este necesară utilizarea de către contribuabil a unor chei corespunzătoare de repartizare a cheltuielilor comune;
(ii) stabilirea valorii deductibile a cheltuielilor determinate conform regulilor de la pct. (i), luându-se în considerare prevederile art. 21 din Codul fiscal;
(iii) stabilirea profitului impozabil ca diferenţă între veniturile impozabile de la lit. d) şi cheltuielile deductibile stabilite la pct. (ii);
f) calculul impozitului pe profit prin aplicarea cotei prevăzute la art. 17 alin. (1) sau la art. 18 din Codul fiscal, după caz, asupra profitului impozabil stabilit la lit. e).
81. Veniturile realizate de organizaţiile nonprofit din transferul sportivilor sunt venituri impozabile la determinarea profitului impozabil.
82. Prevederile alin. (2) şi alin. (3) ale art. 15 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sunt aplicabile şi persoanelor juridice care sunt constituite şi funcţionează potrivit Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, cu modificările şi completările ulterioare. (de exemplu composesorate)
Declararea şi plata impozitului
Conform art. 34, pct. (4) din Codul Fiscal, organizaţiile nonprofit au obligaţia de a declara şi plăti impozitul pe profit anual, până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor celui pentru care se calculează impozitul.
Exemplu de calcul
O asociaţie culturală a înregistrat în anul 2010 următoarele venituri şi cheltuieli:
– venituri fără scop patrimonial 134.750 lei (rulajul creditor al conturilor din grupa 73)
– venituri economice 263.394 lei
– cheltuieli fără scop patrimonial 100.679 lei
– cheltuieli economice 207.398 lei din care cheltuieli de protocol 1.982 lei şi penalităţi datorate statului 66 lei
Asociaţia are constituită integral rezerva legală şi nu are în evidenţă deficit reportat.
Echivalentul a 15.000 euro = 15.000 euro * 4,2848 = 64.272 lei
10 % * venituri neeconomice (scutite) = 10% * 134.750 lei = 13.475 lei
Se alege valoarea mai mică, respectiv 13.475 lei
Total venituri neimpozabile = venituri neeconomice + 10 % din veniturile neeconomice = 134.750 lei + 13.475 lei = 148.225 lei
Total venituri = venituri economice + venituri neeconomice = 263.394 lei + 134.750 lei = 398.144 lei
Venituri impozabile = total venituri – total venituri neimpozabile = 398.144 lei – 148.225 lei = 249.919 lei
Total cheltuieli efectuate în scopul realizării veniturilor impozabile = 207.398 lei
Penalităţile datorate statului în valoare de 66 lei sunt nedeductibile.
Conform art. 21, pct. (3) lit.a din Codul Fiscal cheltuielile de protocol sunt deductibile în limita unei cote de 2%, aplicată asupra diferenţei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile şi totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decât cheltuielile de protocol şi cheltuielile cu impozitul pe profit.
Diferenţa dintre totalul veniturilor impozabile şi totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decât cheltuielile de protocol şi cheltuielile cu impozitul pe profit = 249.919 lei – 207.398 lei + 1.982 lei (protocol) = 44.503 lei
Asociaţia nu are impozit pe profit înregistrat în timpul anului.
Limita cheltuielilor de protocol = 2% * 44.503 lei = 890 lei
Cheltuieli nedeductibile de protocol = 1.982 lei – 890 lei = 1.092 lei
Total cheltuieli nedeductibile = penalităţi datorate statului + protocol = 66 lei + 1.092 lei = 1.158 lei
Profitul impozabil = Venituri impozabile – Total cheltuieli efectuate în scopul realizării veniturilor impozabile + Total cheltuieli nedeductibile = 249.919 lei – 207.398 lei + 1.158 lei = 43.679 lei
Impozit pe profit = 43.679 lei * 16 % = 6.989 lei
Prin urmare, asociaţia va declara anual, prin declaraţia 101, impozitul pe profit respectiv, până la 25 februarie 2011 şi va şi achita obligaţia respectivă până la aceeaşi dată.
Bibliografie
- http://ro.wikipedia.org
- Ordinul Ministerului Economiei şi Finanţelor nr. 1969/ 2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 846 si 10 decembrie 2007
- Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
- Normele de aplicare a Codului Fiscal aprobate prin HG 44/2004
cum se poate ca intr+o fraza cheltuielile cu penalitatile la stat sunt neimpozabila si poi intr-o alta fraza sunt nedeductibile.
care e adevarul ???
Poate imi precizati exact sursa la care faceti referire ca sa va pot da un raspuns clar. Penalitatile catre stat sunt nedeductibile conform art.21, pct.4, lit.b din Codul Fiscal.
In articolul dvs. daca-l luam de la coada la cap, la aliniatul 10 respectiv 4(3), acolo dvs afirmati:
10. Penalităţile datorate statului în valoare de 66 lei sunt neimpozabile.
4.Total cheltuieli nedeductibile = penalităţi datorate statului + protocol = 66 lei +
Aveti perfecta dreptate. Am facut o greseala din neatentie. Corect era: Penalităţile datorate statului în valoare de 66 lei sunt neimpozabile. Am corectat. Multumesc ptr. semnalare.
Foarte util acest articol, asteptam un exemplu asemanator si pentru un srl, asa pentru cei care sunt novici in meserie. Referitor la blog, pot spune ca am o” salvare ” in aspectele necunoscute mie ale contabilitatii. Multumesc
Am o intrebare legata de profitul reinvestit. O firma infiintata in cursul anului 2011 realizeaza pana acum un profit contabil destul de mare ( cca 40000 lei)Patronul doreste sa faca o investitie (utilaj) pentru a nu plati impozit , intrebarea mea este daca sunt valabile reglementarile referitoare la profitul reinvestit daca firma este noua si care sunt acelea. Precizez ca pana acum nu a fost cazul sa ma confrunt cu o asemenea situatie de profit reinvestit . Ma bazez pe raspunsul dvs. multumesc
Poate precizati si care sunt acele reglementari referitoare la profitul reinvestit despre care vorbiti.
tocmai ca nu le stiu, auzisem doar ca suma reprezentand investitia nu intra la calculul impozitului pe profit (se face diferenta si apoi se aplica procentul)
foarte interesant
foarte interesant; AM SI EU O INTREBARE, va rog:
La o Biserica s-a hotarat sa se acorde 20% reducere la medicamente pentru toti enoriasii, bolnavi, care primesc retete compensate, de la medic,as vrea sa stiu daca este deductibila aceasta cheltuiala, si in ce cont : 6458 ,,alte chelt cu asig si protectia sociala,,. Va multumesc mult de raspuns!
De unde suporta biserica aceasta cheltuiala? Daca biserica are doar venituri neimpozabile (din donatii, sponsorizari, contributiile membrilor – gr.73 din Planul de conturi) nu se pune problema deductibilitatii. Urmariti algoritmul de calcul din articol. Daca insa este o cheltuiala aferenta veniturilor impozabile, consider ca ea se asimileaza cheltuielilor de mecenat, reglementate de legea 32/1994 si sunt deductibile limitat, conform cu art.21 pct.4, lit.p din Codul Fiscal.
d-lui prof ec Tanase Mihai expert contabil
elena
am si eu o intrebare va rog sa ma ajutati sa o clarific
o fundatie ob de acticitate activitatii medicale are venituri din cotizatiile membrilor si totodata incaseaza c/val serviciilor medicale prestate de medicii pt persoane care vin in policlinica pt div investigatii nemembrii ai fundatiei si care platesc si li se elibereaza bon fiscal aceste incasarii depasesc 15000 euro pe an mai avem si venituri din medicina muncii, analize de laborator cu toate aceste dl jurist spune ca aceste nu sunt venituri economice si ca atare nu suntem platitori de impozit pe profit intrebarea mea avem sau nu venituri economice avand in vedere cele relatat.
Va multumesc frumos pentru raspuns
Ca principiu general orice venit care presupune o contraprestatie este un venit economic. Deci orice suma incasata ptr. servicii prestate este un venit economic.
elena
va multumesc mult pt raspuns imi este de mare folos dar va rog sa-mi mai raspunde-ti la o intrebare daca se poate si va multumesc din suflet:
intrebarea este: o pesoana care activeaza in fundatie pe baza unui contract de voluntariat persoana in cauza fiind jurist are dreptul sa semneze acte oficiale sau ca director administrativ desi nu are nici o numire oficiala sau decizie pt aceste functii decat contract de voluntariat ca jurist
multumesc inca o data
Actele care emana de la fundatie ar trebui semnate de un reprezentant legal ceea ce inteleg din ce-mi scrieti d-nul respectiv nu este ptr. ca nu are niciun act doveditor. Prin urmare n-ar trebui sa semneze.
D-LE PROFESOR EC., Va rog sa-mi raspundeti si mie la o intrebare:
Tin evidenta contabila pentru prima data la o Biserica, contabilitate in partida simpla, si va intreb daca trebuie facut BILANT CONTABIL (PENTRU ONG), la aceasta Biserica, va multumesc anticipat pentru raspuns.
Nu se depune bilant daca tineti evidenta in partida simpla. Datele furnizate de contabilitatea in partida simpla nici nu sunt suficiente ptr. intocmirea bilantului.
Buna ziua,
Dupa cum ati specificat dvs, se pot observa urmatoarele:
Lasand la o parte fapul ca, persona in cauza nu are o numire oficiala, sunt incalcate si prevederile legii 195 / 2001, Art.10, in care este specificat; Prin natura postului, Consilierul Juridic are si atributii de reprezentare.
Va rog din suflet daca imi puteti raspunde la o intrebare. Care sunt documentele pe care o Asociatie non-profit trebuie sa le depuna anual la finante ( declaratii, eventuale bilanturi contabile) si daca pentru anul 2011 trebuie depuse aceste acte, avand in vederea faptul ca asociatia non-profit s-a infiintat in luna Decembrie 2011. V-as fi recunoscatoare daca mi-ati putea raspunde. Va multumesc mult.
Depinde daca asociatia are si activitate economica, daca este platitoare de TVA, daca face achizitii intracomunitare, daca are salariati etc. Documentele pe care toate ONG-urile le depun sunt:Bilant contabil, D101, eventual D392.Daca ONG-ul e infiintat in dec 2011 va trebui sa depuneti aceste declaratii si ptr. anul 2011.
Va multumesc din suflet pentru raspuns..Asociatia nu are activitate economica, nu este platitoare de TVA si pentru moment nu are nici salariati. In acest caz, se depun totusi declaratiile de care ati mentionat si bilantul contabil?Exista un termen limita pentru depunerea lor? Va multumesc mult..
Buna ziua,
Am si eu o intrebare. O Asociatie a crescatorilor de animale a primit subventie pentru pasune in toamna anului 2011. Cu o parte din banii primiti s-a cumaparat ingrasaminte, care nu a fost data in consum, iar o parte din bani a ramas in cont. Intrebare: Cum se calculeaza impozitul pe profit? Veniturile din subventii sunt impozabile sau nu?
Asta doar dvs. puteti sti. Daca subventia a fost acordata ptr. activitati economice generatoare de venit este impozabila
Buna ziua,
M-ar interesa si pe mine rezultatul intrebarii d-voastra. Sunt in aceeasi situatie si nu stiu ce sa fac.
Buna ziua!
As multumi foarte mult daca puteti sa raspundeti si la intrebarile mele, dupa ce incerc sa primesc niste raspunsuri de mult deja…
La o asociatie am avut anul acesta si o prestare de servicii, si la o parte din suma trebuie sa platesc imp. pe profit. Problema mea este ca nu stiu exact cum sa calculez cheltuielile aferente veniturile impozabile.
De ex., undeva am gasit ca si cheltuielile de constituire se contabilizeaza astfel: 50% – ch. de const. privind activitatile fara scop patrimonial si 50% – ch. de const. privind activitatile economice, in cazul in care asociatia va presta si activitate economica. In statut intre-adevar avem, dar la inceput nu stiam daca vom presta…
Si asa am inteles ca si la asociatii se constituie rezerve, dar cum?
Fiind vorba de o asociatie sportiva, organizeaza si competitii. Asa stiu ca taxa de participare nu poate sa cere, dar daca totusi primim niste bani, e bine daca contabilizam ca contributie?
Dar bani la arbitri in ce forma putem sa le dam?
Va multumesc mult!
Repartizarea cheltuielilor o faceti folosind o cheie de repartizare (de ex. raportul ven.ec/ven neec) sau tinand o evidenta separata pe analitice a cheltuielilor ptr. ca stiti fecare cheltuiala daca a fost efectuata ptr. obtinerea de venituri impozabile sau ptr. cele neimpozabile.
Rezerva lagala se constituie la fel: 5% din excedent, dar nu mai mult de 20% din capital, iar restul de rezerve se costituie dupa statut sau hotararile membrilor. Se poate cere taxa de participare, daca nu sunt prevederi contrare in statut, dar aceste venituri sunt impozabile.
Arbitrii ii puteti plati pri conventii incheiate potrivit codului Civil (la care nu exista contributii ale angajatorului)
Foarte interesant articolul!
Va rog sa ma ajutati si pe mine intr-o problema: O fundatie (azil de batrani, pt aceasta activitate este scutita de TVA) a beneficiat in urma unui proiect de o suma nerambursabila de bani. Pentru suma reprezentand valoarea proiectului a primit TVA-ul inapoi. Problema este ca s-a depasit valoarea proiectului aprobat si a ramas o suma de TVA de recuperat (provenita din pavarea curtii, imprejmuirea cu gard si alte asemenea lucrari, deci nu din valoarea cladirii propriu-zise). Ce se poate face cu suma aceasta (nu se pune in discutie marirea valorii cladirii)? Se poate, pe baza unui deviz, include in valoarea materialelor (care acum sunt inregistrate la imobilizari in curs) si transferarea intr-un cont de Amenajari, de exemplu?
Alta problema ar fi faptul ca la sf anului 2011 s-a inchis anul cu excedent la activitatea nonprofit? Suma nu este mare si s-a calculat impozit pt ea. Credeti ca poate fi o problema din cauza faptului ca s-a beneficiat de fonduri nerambursabile si acest lucru poate crea probleme la eventuale controale?
Precizez ca fundatia are si o activitate economica pentru care este platitoare de TVA si care a inregistrat de asemenea excedent.
Va multumesc si astept raspuns!
Cu stima,
Iulia A.
TVA-ul respectiv nu se va mai recuera de la stat, asa ca nu inteleg de ce vreti acum sa o imobilizati.
La activitatea fara sco lucrativ nu se calculeaza impozit, cred ca modul de calcul e prezentat detaliat in articol.
Ptr biserici, care nu sunt ONG in sensul infiintarii si inregistrarii lor, in afara de decl 101 si eventual 112, dak sunt salariati, se mai depun si alte declaratii ??
Ms.
buna ziua,
dac puteti sa-mi spuneti,un ong cu activitate tenis,se considera activitate economica faptul ca are copii la antrenament si li se taie chitanta?e necesar si factura?normal mi se pare un contract prestari servicii,si chit si factura pt prestari servicii
-angajati,cati are voie?
membri minim e pt ong dar angajati?
poate tine contab in partida simpla?inca nu am vazut statutul,iar eu nu m-am lovit
-va avea si angajati
-intocmeste si bilant?
caci,ori tinem in partda simpla,ori partida dubla si avem si bilant?
-daca e infiintata in febr 2012,depune decl de venit estimat si in febr 2013 de venit realizat?
va multumesc
Da, se considera activitate economica ptr. ca dvs. luati bani in schimbul unui serviciu. Nu e necesara si factura. Nu exista o limita a numarului de angajati sau de membri. In principiu nu poate tine evidenta in partida simpla, dar nu mi-ati spus ce e acest ONG (fundatie, asociatie). Daca tine evidenta in partida dubla depune bilant. Declaratia estimativa se depune doar la PFA sau II, ONG-urile sunt impozitate o data pe an prin depunerea D 101 pana in 25 feb. ptr. anul anterior.
Ca sa nu fie activitate economica, e bine daca facem in urmatorul fel: asociatia tine antranamente ptr. membrii sai, care platesc o cotizatie stabilita ptr. un an sau jumatate de an? Iar cand sunt concursuri, nu cerem taxa de inscriere, dar cine plateste, ptr. ei taiem chitanta scriind pe el contributie?
Multumesc
Iudit Cs.
corect
ii faceti membri pe cei care platesc antrenamentul si atunci ceea ce platesc ei se considera cotizatie si nu este activitate economica, ptr ca acesta ar fi scopul asociatiei… parerea mea
Da, la fel m-am gandit si eu.
Dar a face membri… e bine daca facem o lista cu ei? Sau mai trebuie ceva?
Cred ca e necesar un acord al lor si banuiesc ca aveti in statut ceva despre primirea de noi membri. Puteti sa nu-i faceti membri, dar pe chitante sa apara sponsorizare, donatie sau chiar contributie ptr. ca si simpatizantii pot face contributii.
Buna ziua domnule profesor,
As vrea si eu o monografie contabila pentru subventiile de la APIA primite pe suprafata de pasune de un ONG-asociatie a crescatorilor de animale, de cand se primesc ele si pana cand se cheltuie si daca se constituie rezeva legala, ONG neavand activitate economica.
Va multumesc.
Nu detin o astfel de monografie, dar poate va ajuta altcineva care citeste acest blog.
Multumesc foarte mult ptr. raspunsuri!
Iudit CS.
Buna ziua,
Am o intrebare: Fundatia noastra realizeaza si venituri din activitati economice. Pentru anul financiar 2011, se poate aplica calculul demonstraiv pentru 15000 euro? Cu alte cuvinte, mai este valabila acea limita de 15000 euro?
Multumesc, Viorel
Conf art. 15, alin.3 din Codul Fiscal reglementarea cu scutirea pentru cei 15.000 euro este inca valabila. Insa cititi cu atentie articolul ptr. ca scutirea nu e de 15.000 de euro, ci de 10% din veniturile scutite, dar nu mai mult de 15.000 euro.
Am o intrebare din noua…
Nu e problema daca la o asociatie angajam presedintele ca dresor? Avem acuma o activitate economica care consta din dresarea unor caini speciali… astfel pentru perioada acesta as angaja ca dresor ca sa putem deduce cheltuielile….
Dupa aceasta activitate as schimba functia, dar nu stiu exact cu ce cod COR… singura care am gasit si asta mi-o zis si cei de la somaj: 111421 – presedinte asociatie patronala.
Daca avem si niste voluntari, cu ei ce cheltuieli putem deduce?
Multumesc anticipat,
Iudit
Buna ziua,am citit si eu intrebarile si nu cred ca am gasit si situatia mea,va rog sa-mi raspundeti si mjie la cateva intrebari legate de o asociatie care are ca scop ACTIVITATEA MEDICAL-CRESTINA …asa se si intiuleaza, in cadrul ei functioneaza o scoala postliceala sanitara, veniturile in mare majoritate sunt din taxe scolarizare , din acestea se suporta toate cheltuielile legate de functionare iar venitul ramas se plaseaza in conturi de depozit se mai obtin astfel venituri financiare, eu am considerat ca aceste sume nu se impoziteaza….si se folosesc pentru dotarea scolii cu active fixe circulante , necirculante …este corect?????
Apoi avem o cladire inchiriata pentru scoala iar un spatiu din aceasta este cu contract de subichiriere, sumele obtinute din chirie sunt considerate venituri economice????/…….din aceste sume asociatia a acordat ajutoare sociale la asociatia diabeticilor , ajutoare deces, ajutoare la persoane bolnave de cancer.
IN BILANT AM RAPORTAT SUMA CA PROVENIND DIN ACTIV ECONOMICA….pana in 2010….
mai am intrebari dar mai intreb dupa ce puteti sa-mi raspundeti la cele doua de mai sus
Va multumesc mult
ISABELA
Veniturile din taxe de scolarizare si cele din chirie sunt impozabile, inclusiv venitul din dobanda. Din toate veniturile economice scadeti cheltuielile aferente, dupa care mai aveti posibilitatea sa mai scadeti 10 % din veniturile neeconomice (donatii, contributii, sponsorizari), dar nu mai mult de 15.000 euro. La diferenta rezultata platiti impozit.
Bună!
Revin iarăşi cu o întrebare…
Asociţia are atât activitate economică, cât şi nonprofit (amandouă activitate constând din dresarea unor câini speciali – activitatea economică se facturează, cea nonprofit merge prinr-un proiect), iar în acest caz în ce măsură am putea să deducem următoarele cheltuieli:
– cheltuielile cu telefon – preşedintele cere să pun totul la ch. economică, eu aş pune 50-50%?
– au fost cumpărate nişte obstacole pentru câini – dacă acestea sunt obiecte de inventar, pot să pun totul la ch. economică, sau ar trebui 50-50%?
– preşedintele asociaţiei am angajat ca dresor pentru aceea perioadă până când avem activitate economică… pot să pun toată cheltuiala cu salariatul la ch. economică, ştiind că avem şi activitate nonprofit + este angajat pe perioadă nedeterminanta, dar după terminarea activităţii economice, aş schimba funcţia în presedinte asociaţie…?
– celelalte cheltuieli (am avut de ex. onorariu notarial, semnare bilanţ an 2011, consum) să contabilizez ca ch. nonprofit, ori 50-50%?
Mulţumesc foarte mult anticipat ptr. răspunsuri,
Iudit
Buna ziua,
O organizatie sindicala care nu are activitate economica, nu este platitoare de TVA si nu are nici salariati, trebuie sa depuna declaratiile 100,101 si bilantul contabil? Este vorba doar de cotizatiile membrilor de sindicat si de ajutoarele pentru deces si boala.
Cu stima,
Mihaela
Nu are de ce sa depuna D100 (depinde insa ce obligatii declarative si-a autoinstituit prin vectorul fiscal, respectiv D010). Va depune insa bilant si D101, dar doar o data pe an.
Buna ziua,
As dori sa deschid o asociatie familiala non-profit conform legislatiei in vigoare. Scopul acestei asociatii este de a asigura un tratament mai bun unui copil cu dizabilitati neuropsihomotorii si, in eventualitatea in care se va descoperi, tratamentul adecvat necesar insanatosirii.
Ma intereseaza sa stiu daca voi putea efectua activitati economice ca persoana fizica autorizata in cadrul asociatiei (ca membru) sau va trebui ca asociatia sa ma angajeze ca PFA, care realizeaza venituri ce vor constitui aport la asociatie, sau sa ma inregistrez ca PFA la ANAF (separat de asociatie), iar veniturile pe care le realizez sa constituie aport sau sponsorizare/donatie catre asociatie.
In cazul in care va trebui sa deschid si PFA, este posibil sa folosesc acelasi sediu social ca al asociatiei ? In caz contrar, ce solutie ar trebui sa adopt ?
Va multumesc,
Cristi Iordache
Puteti desfasura activitate pentru asociatie ca PFA, dar va trebui sa emiteti factura catre aceasta. Nu se pot face aporturi la capital in munca. Daca castigati ca PFA si doriti sa donati banii asociatiei o puteti face, dar veti plati impozit ptr. ca cheltuiala cu donatia este deductibila limitat la PFA.
Am o problema; un ONG are venituri din sponsorizari de 48.9589 lei..cum calculez imp.profit anual…Venituri din act.economice=217.524 lei;ch.deductibile= 210.942 lei ..dati-mi un ex.va rog…
Exemplul e foarte clar in articolul postat: Impozitarea beneficiului la ONG.
Nu imi pot da cu parerea fara a avea datele complete
BUNA!
Am pus o intrebare inca in luna mai… acuma a venit momentul sa depun D 101 si apoi bilantul, si tot nu sunt ceva hotarata in legatura cu intrebarile puse atuncea.
Problema mea este ca nu stiu exact cum sa stabilesc cheltuielile deductibile si cele nedeductibile… Sunt cheltuieli care au fost efectuate pentru realizarea de venituri impozabile, acestea sunt deductibile, daca bine am inteles. Dar sunt cheltuieli, cum am scris si in mesajul anterior (convorbiri telefonice, ch. salariale…), la care nu stiu exact, daca trebuie sa aplic chei pentru repartizarea cheltuielilor, si daca da, exact cum?
Si la combustibil… daca avem contracte comodate numai pentru activitatea economica, atunci putem sa deducem tot ch. cu combustibilul sau numai 50%?
Multumesc,
Iudit
va rog sa ma ajutati in ceea ce priveste documentele ce trebuie intocmite in momentul acceptarii unui membru nou pentru stabilirea cotizatiei lunare, a drepturilor si obligatiilor acetuia. Ma refer la un model de contract sau un model de contract de afiliere …va multumesc anticipat, mail liamolda@yahoo.com
Statutul dvs. trebuie sa prevada conditiile acceptarii noilor membri. Presupun ca trebuie sa completeze o adeziune din care sa rezulte ca doreste sa faca parte din asocatie in acelasi timp acceptand sa respecte statutul in care sunt stipulate indatoririle ce ii revin.
Buna ziua,
Buna ziua. Bun venit pe site!
Buna ziua,
Domnule profesor , am si eu o intrebare.
O asociatie non profit cu activitate economica a obtinut in 2012 profit din activitatea economica , profit pentru care a calculat si virat impozit pe profit.
Profitul rezultat a fost repartizat in ianuarie 2013 in contul 1172.
Spuneti-mi va rog ce se poate face in continuare cu sumele din acest cont si cum sunt privite din punct de vedere fiscal?
Va multumesc!
Cu sumele respective se pot constitui rezerve, se poate majora capitalul, se pot pastra ca rezultat reportat pentru acoperirea unor deficite viitoare. Nu se pot plati dividende daca la asta v-ati gandit. Exista insa anumite ONG-uri, cum ar fi composesoratele, la care se pot plati si dividende, dar in acest caz ordinul 1969 este completat de ordinul 3055.
Buna ziua !
As dori sa stiu daca din cotizatia sindicala se pot da sub forma de tichete sociale sau cadouri de sarbatori (Paste si Craciun ) in valoare de 150 -200 de lei si daca acestea sunt neimpozabile !?
Multumesc !
Tichetele respective se impoziteaza cu 16%. Avand in vedere ca venitul (cotizatia membrilor) este neimpozabil, cheltuiala va fi aferenta venitului neimpozabil, deci nu va exista impozit pe profit pentru sindicat.
Buna ziua, stimate Domnule Profesor, noi sintem, o fundatie de arta si vindem o singura carte prin librarie (la care se plateste TVA de catre vinzatori), avind un venit de 19 lei per exemplar. Venitul de la aceasta carte noi n-am stiut ca trebuie impozitat (au fost 2400 lei in anul 2012, doua mii adica). Cum sa facem va rog ca sa nu fim in culpa fata de stat?
Ne putem plati acum datoria pentru anul trecut? Ne declaram acum cu activitate economica?
Va multumim foarte mult.
Daca vindeti o carte presupun ca aveti si niste cheltuieli aferente editarii cartilor. Impozit platiti doar la diferenta intre venituri si cheltuieli (profit). Depuneti o declaratie rectificativa 101 si platiti impozitul aferent (cu majorarile de rigoare).
si mai am o mica intrebare. Daca bilantul pe 2012, noi fundatiile, il depunem pina la sfirsitul lui aprilie, cum se poate sa ne ceara sa depunem declaratia de impozit, decl 101 pina in 25 februarie 2013, fiindca practic nu avem cum sa stim daca avem „profit” (la noi toti banii din carte se duc pe proiectele fundatiei, adica sint un plus pentru asta). Nu ar fi normal sa fie corelate aceste doua date?
Din pacate nu am nicio putere sa schimb legislatia. In declraratia 101 se declara ptr. ONG doar veniturile si cheltuielile economice, de aceea nu vad de ce n-ar fi cunoscute aceste date pana in 25 februarie.
Buna ziua.
Avem o asociatie non profit a crescatorilor de ovine. Asociatii au venit in asociatie cu animalele proprietate personala si le-au pus la dispozitia asociatiei. Proprietarii au exploatatie inregistrata la Apia. Ei nu obtin venituri pe urma animalelor deoarece le-au cedat dreptul de folosinta asociatiei. Cine plateste impozitul conform normei de venit.
Si castigul asociatiei cui revine? Consider ca proprietarii platesc.
buna ziua, am si eu o intrebare ca si ONG ca sa desfasor o activitate economica de ce acte am nevoie se depune vreo declarati sau cum se procedeaza ,veniturile din activitate economica se pot inregistra pe chitantier sau trebuie casa de marcat multumesc
Nu trebuie sa depuneti nicio declaratie, daca in D010 figurati ca platitor de impozit pe profit. In caz contrar trebuie sa actualizati vectorul fiscal. Aveti nevoie de casa de marcat doar in functie de specificul activitatilor desfasurate. Cititi legislatia referitoare la utilizatea aparatelor de marcat electronice fiscale.
Buna ziua,
Am si eu o intrebare : daca pe un ONG incep o activitate economica – vanzare bilete spectacole-organizam un concert, daca platesc impozit pentru bilete, conf art. 15 alin. (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Organizaţiile nonprofit, organizaţiile sindicale şi organizaţiile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru următoarele tipuri de venituri:g) veniturile pentru care se datorează impozit pe spectacole, atunci pentru profitul care l-as putea obtine din incasari nu e nevoie sa mai platesc impozit, nu?
Pentru organizarea concertului am o factura externa la care fac plati partiale : trebuie sa platesc TVA la stat la fiecare plata care o efectuez? Va rog sa ma ajutati , sunt incepatoare si nu ma descurc
Vanzarea de bilete de catre un ONG nu e activitate economica ptr. ca venitul respectiv e neimpozabil (cum tocmai ati precizat). N-ati precizat daca ONG-ul e platitor de TVA sau nu. Nu vad ce TVA ar trebui sa platiti ptr. achitarea unei facturi externe.
Buna Ziua,am o intrebare Domnule Profesor,o biserica are incalzirea sanctuarului cu o instalatie care consuma motorina.Va rog sa-mi spuneti cum am putea recupera TVA ul aferent si accizele. Nu este inregistrata ca platitor de TVA. Va multumesc.Viorel
Nu puteti recupera si nici nu ar fi corect. Fiecare cetatean (persoana fizica neinregistrata ca platitor) plateste tot ce consuma cu TVA. De ce biserica respectiva ar beneficia de alt tratament?
Buna ziua,
Daca la un ONG am stabilit o taxa de inscriere pt toti membrii asociatiei, ex. 100 RON, aceasta trebuie neaparat sa apara in statutul ei?
Buna ziua!
Pentru un ONG cu activitate de ,,formare profesionala”, ( prevazuta si in statutul asociatiei), se calculeaza impozit pe profit la veniturile obtinute?
Aceste venituri sunt considerate venituri din activitati economice/
Depinde ce fel de venituri. Cele din grupa 73 din planul de conturi sunt neimpozabile, restul se impoziteaza. Daca vorbiti despre contravaloarea unor cursuri organizate, raspunsul e da, sunt venituri din activitati economice si calculati impozit pe profit.
Chitantiere numerotate si inseriate identic! Cum se corecteaza aceasta eroare daca ambele chitantiere au fost inregistrate in contabilitate?
Faceti o nota explicativa in care sa descrieti ce s-a intamplat.
Felicitari si mult respect d-lui profesor Tanase Mihai, pentru tot ce face pentru noi, cei care avem nevoie de informatii utile in momentele in care nici nu mai stim cum sa aplicam legile sau cum sa le interpretam.
Jos palaria D-le Profesor!
Multumesc
Buna seara, o firma-srl din Romania, platitoare de TVA, care se ocupa de construirea unei hale cumpara schele metalice folosite la hala de la o firma din Italia platitoare de tva dar transportul schelelor este efectuat de o firma din Serbia. Daca la factura de achizitie a marfii i se aplica taxarea inversa fiind o achizitie intracomunitara de bunuri, factura de servicii transport din Serbia cum trebuie contabilizata din punctul de vedere al TVA-ului?
Multumesc anticipat
Buna seara, o firma-srl platitoare de tva din Romania care urmeaza sa se radieze la Registru Comertului are pe stoc, in contul 371 marfa in valoare de 274 568.53 lei despre care administratorul societatii sustine ca este marfa deteriorata. Stiu ca daca s-ar face pv de degradare pe ea cheltuiala ar fi nedeductibila si s-ar colecta tva. Ar mai fi si o alta varianta de descarcare a contului 371, fara ca firma sa plateasca acel tva? Mentionez ca toata marfa de pe stoc a fost cumparata din Italia si la achizitie i s-a aplicat taxarea inversa.
Multumesc
Bun gasit
-Va rog, doresc sa prestez servicii de mediere si activitati de consultanta juridica(intocmire documentatii pentru pensionare, ajutor pentru persoanele cu handicap, etc).
CUM IMI RECOMANDATI DV. SA PROCEDEZ, pentru a fi legal si avantajos?
MULTUMESC FOARTE MULT.
iondumitrescu13@gmail.com
Comentariul dvs. este la un articol despre ONG-uri. Daca vreti sa desfasurati activitatile respective printr-un ONG va trebui sa o faceti in mod gratuit (ONG-ul nu presupune obtinerea de profit), daca veti incasa onorarii acestea constituie venituri impozabile chiar si la ONG (la fel ca in articolul pe care l-ati citit).
Daca veti desfasura activitatile respective printr-o societate comerciala, veti fi impozitat la venit (pana la cifra de afaceri de 65.000 euro) si apoi la profit.
multumesc foarte frumos domnule profesor
cu mult respect, pentru ceea ce faceti
Buna ziua ,Domnule profesor am infiintat un ong creat in scopul corectari post corpului si recuperarii scoliozelor ,cifozelor…etc in martie 2013si nimeni nu stie s imi explice exact ce trebuie sa fac ..in aceasta luna am inchirat un spatiu intr-o scoala pentru a efectua servicii de recuperare in special cu copii cu aceste afectiuni la spatiu platesc chirie,cum sa procedez deoarece infiintez aceasta sala din banii asociatiei si din donatii ,vreau sa iau o suma d bani pentru acest serviciu de recuperare pers care vin pt a putea plati kinetoterpeutul si maseurul care lucreaza in sala ,pentru acesti bani este necesara factura ,trebuie sa platesc ceva la stat cum trebuie sa tin evidenta ….
Va sugerez sa angajati un contabil. Daca taxati serviciile oferite, ele sunt considerate impozabile si se calculeaza impozitul pe profit prin aplicarea de 16% asupra profitului impozabil (= venituri economice- cheltuielile aferente)
va multumesc am sa vb cu un contabil multumesc
stiu ca impozit se ia dupa o anumita suma ..
va multumesc
Buna ziua!
Una din scopurile asociatiei sportive la care fac contabilitate, este, cf statutul asociatiei, sa sustine sportivii clubul sportiv din oras.
Pentru asta de ex cumpara echipamente ptr sportivii clubului. In ce cont ar trebui sa contabilizez? Eu m-am gandit la donatie cu contract de donatie. Sau pur si simplu este un consum???
In al doilea rand, asociatia ajuta copii sa participe la diferite concursuri, mai ales internationale. Aici avem chelt. de cazare, inscriere la concurs, combustibil.
Pe acestea cum ar fi mai bine sa contabilizez? Si as putea sa contabilizez si masa?
Multumesc!
Iudit
Buna ziua domnule profesor. Am si eu o intrebare: o asociatie de parinti, neguvernamentală, non-profit, apolitică si independentă, cu beneficiu public, înființată în temeiul OG nr. 26/2000, cu modificările si completările ulterioare, ce fel de evidenta contabila trebuie sa detina: in partida simpla sau dubla? Mentionez ca singurele venituri se realizeaza din sponsorizarile parintilor si din 2% din impozitul donatorilor (formularul 230). acesti bani se investesc apoi prin cumpararea de materiale didactice pentru care primim factura. suntem 5 membri in asociatie, nu platim salarii. va multumesc
Numai bisericile si asociatiile de proprietari pot conduce contabilitate in partida simpla.
buna seara Dnule profesor ,am o intrebare daca se poate s imi raspundeti am o asociatie de recuperare medicala si am facut in incinta unei scoli generale din Buzau un cebtru cu kinetoterapie si masaj unde facem de 3 ori p sapt citeva ore sed cu unii copii sed fara banuti si vreo citiva parinti care ne dau doneaza ceva banuti p sdinte ,se poate in cadrul asociatiei aveti idee imi trebuie autorizatie de functionare de la pompieri sau alte avize chiar daca inspectoratul nu imi cere ei mi=au dat avizul lor de functionare si se poate kinetoterapeutul care este voluntar la noi vrea sa faca contra cost cursuri in cadrul ang ului nostru multumesc ,daca ar fi mai multi oameni ca dvs sa ne sfatuiasca ar fi minunat chiar asa putini oameni ajuta voluntar
Valoarea cursurilor contra cost reprezinta venituri impozabile.
Va rog sa nu mai scrieti cu prescurtari pentru ca raspunsul pe care dvs. il doriti poate interesa si pe altcineva, caruia ii va fi foarte dificil sa citeasca o intrebare scrisa in felul acesta.
va multumesc si scuze pentru prescurtari,deci noi ca ong putem face aceste tipuri de cursuri si trebuie mers la fisc si chiar daca kinetoterapeutul nostru face voluntar aceste cursuri .o zi placuta
Chiar daca kinetoterapeutul dvs. lucreaza benevol, dar ONG-ul incaseaza bani pe cursuri, platiti impozit pe excedent, dupa ce scadeti cheltuielile aferente (chirie, utilitati). Nu trebuie sa mergeti la finante, contabilul stie cum si cand trebuie declarat si platit impozitul.
foarte greu gasesc o persoana sa imi faca contAbilitatea pentru ong vor o gram d bani si nu stiu exact c au de facut
Costul serviciilor de contabilitate il stabileste piata (raportul cerere-oferta). Cum sunt mai putin specialisti in contabilitatea ONG, probabil ca si tariful e mai mare. Munca pe care o are de facut nu difera decat foarte putin de cea prestata de un contabil la un SRL. Depinde foarte mult insa si de activitatea ONG-uluiș pentru ca daca are si activitate economica si neeconomica e ca si cum ar fi doua contabilitati paralele, pentru ca o activitate e impozabila si cealalta nu.
Un ONG cu sediul in Romania poate desfasura activitate intr-o tara UE, in speta sa vanda servicii de internet? In cazul in care angajatii vor fi cetateni straini, au nevoie de contract inregistrat in Romania? Unde va fi platit impozitul pt salariile acestora? In Roamania sau in tara in care isi desfasoara activitea ( vand serviciile)? Ce TVA se va aplica? Cel din Romania sau cel din tara in care se desfasoara activitatea? Multumesc
Nu inteleg de ce un ONG ar face o astfel de activitate economica, de vreme ce fondatorii nu isi vor putea insusi niciodata rezultatele (dividende). Poate desfasura o astfel de activitate, evident cu obtinerea autorizatiilor solicitate de statul respectiv ptr. astfel de activitati. Va trebui sa deschideti o filiala in statul respectiv. Trebuie sa verificati care e legislatia referitoare la munca in statul respectiv. Pentru TVA consultati art. 133 din Codul Fiscal.
AM EXCEDENT LA SFARSIT DE AN. CUM ACOPAR PIERDEREA DIN ANII RECEDENTI .?
. IN BALANTA LA SFARSIT DE AN AM SID 117 = 3134 si SFD 117 = 10566
cu SID 121 = 4298 SI SFC121 = 4463
. MAI FAC ALTE INREGISTRARI LA SFARSIT DE AN SAU LAS TOTUL ASA CUM ESTE. Va intreb deoarece am eroare in bilant la r24 si 34 . Daca fac la sfarsitul anului 121=117 excedent cu 4463 dispare eroarea la r 24 dar ramane eroare la r 34. Ce pot face . Multumesc anticipat .
Ar trebui sa stiu ce inregistrari ati facut ptr. transferul rezultatului reportat. Ceea ce nu inteleg este de ce aveti la 117 un sold final debitor de 10566, cand ar fi trebuit sa aveti un sold de 7432 lei. La inceputul anului trebuia sa transferati rezultatul exercitiului precedent la rezultat reportat, adica trebuia sa faceti inregistrarea 117 = 121 / 4298 (SiD al lui 121). In acest fel soldul final al lui 117 ar fi devenit 7432 (3134 lei – SiD + 4298 lei – Rd) si nu 10566 lei.
Buna ziua,doresc sa deschid un camin de batranii si nu stiu ce este mai bine sa deschid asociatie sau fundatie va multumesc
Consultati legislatia referitoare la asociatii si fundatii (og 26/2000) si vedeti ce va e mai convenabil. din vedere contabil nu e nicio diferenta. Se aplica OMEF 1969/2007.
Buna ziua. Ma numesc Ion Dumitrescu, Consilier Juridic si va sfatuiesc sa va infiintati asociatie nu fundatie.Daca va intereseaza, eu ma ocup cu asa ceva. VA LAS NR. DE TELEFON:0735282725
Buna ziua!
Suntem un composesorat, platitor de TVA, avem incheiat cu Administratia Fondului pentru Mediu Bucuresti, un contract de finantare nerambursabila pentru derularea unui proiect de impadurire terenuri degradate. Executarea lucrarilor este efectuat de o firma specializata care a castigat licitatia pentru executarea acestor lucrari prin respecatrea prevederilor privind achizitiile publice.
Respectivul proiect este cu prefinantare, adica noi(composesoratul) suntem obligati sa achitam contravaloarea lucrarilor receptionate, pe baza facturii emise de executant cu TVA cu tot, dupa care depunem cererea de tragere la AFM Bucuresti urmand sa primim contravaloarea acestor lucrari decontate minus TVA terecut pe factura executantului.(in contractul de finantare nerambursabila este trecut ca TVA nu este cheltuiela eligibila).
Pana acum TVA dupa toate facturile emise de executantul lucrarilor, a fost deductibil si a si fost restituit Composesoratului.
La ultimul control al rambursarii de TVA, inspectorii sustin ca TVA pentru investitiile din subventii nu este deductibila, si deci nu avem dreptul de deducere pentru aceste sume.
INTREBAREA NOASTRA ESTE DACA AVEM SAU NU DREPT DE DEDUCERE AL TVA DE PE FACTURILE EMISE DE EXECUTANTUL LUCRARILOR, PE BAZA CONTRACTULUI SUS MENTIONAT.
Mentionam ca este vorba de Fondul pentru Mediu, la care contribuim lunar in masura vanzarilor de masa lemnoasa, si nu de subventii guvernamentale sau de la uniunea europeana.
Nu cunosc nicio prevedere legala care sa impiedice restituirea TVA pebtru investitii facute din subventii. Tocmai de aceea TVA este o plata neeligibila pentru ca poate fi recuperata pe alte cai (cerere de rambursare)
Va multumim pentru raspuns
Buna seara!
Am si eu cateva intrebari legate de contabilitatea unei asociatii. Mai exact, asociatia organizeaza baluri ocazionale cu scopul strangerii de fonduri pentru acordarea de burse copiilor cu rezultate bune la invatatura, dar cu situatie materiala precara. In cadrul acestor baluri organizeaza tombole si licitatii. Cum trebuie inregistrate in contabilitate : vanzarea de bilete de tombola, premiile acordate , factura cu care achizitioneaza obiecte pentru licitatie si facturile pe care le emit, tot in cadrul balului, cu obiectele vandute la licitatie? (O monografie contabila, va rog frumos, daca se poate, ca pe cine intreb nu stie sa-mi raspunda). Multumesc!
vanzarea de bilete la tombola o consider activitate economica pentru ca se acorda niste premii si inregistrarea ar fi:
5311 = 708
premiile acordate:
6588 = 3028
cumpararea obiectelor pentru licitatie:
371 = 401
vanzarea obiectelor la licitatie
411 = 707
descarcarea de gestiune:
607 = 371
Buna ziua. Caut de ceva vreme pe internet detalii despre contabilitatea ONG si este una din putinele pagini in care am gasit informatii utile, corecte si pertinente. Felicitari si va multumim!
Eu am urmatoarele nelamuriri pentru care as aprecia sfatul dvs:
1. ONG este obligat sa emita bon fiscal pt incasarile cash de la persoane fizice? Difera acest lucru daca vorbim de cotizatii membrii, donatii sau activitate economica- prestari servicii? (conform OUG 28/1999 nu pare a intra la scutiri)
2. Pentru contributiile cash ale persoanelor fizice (non-membri) este recomandat sa se considere donatie sau sponsorizare? Ce documente ar trebuie intocmite, este suficienta chitanta sau este necesar contract si/sau factura?
Multumesc anticipat!
1.ONG trebuie sa respecte OUG 28/1999. Pentru cotizatii sau donatii nu e nevoie de casa de marcat, se pot elibera chitante pentru ca art. 1 din OUG 28/1999 prevede: Agenţii economici care efectuează livrări de bunuri cu amănuntul, precum şi prestări de servicii direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
2. Nu vad care ar fi diferenta pentru pesoanele fizice care fac donatia sau sponsorizarea; daca ar fi persoane juridice ar fi altceva. E suficienta chitanta, eventual contract; nu vad rostul facturii.
Buna ziua,
Multumesc foarte mult pentru raspuns, imi este de mare ajutor.
As mai avea o nelamurire pe acest subiect – ce anume consideram „activitate economica”?
Daca un ONG are in obiectul de activitate organizarea de cursuri, incasarile din aceste cursuri cum se contabilizeaza? La cursuri participa terte persoane care nu sunt membrii in ONG.
Multumesc.
In Codul Fiscal gasiti veniturile neimpozabile pentru ONG; tot ce nu se regaseste in acea enumerare e activitate economica. Ca principiu, orice venit care presupune o contraprestatie e impozabil (activitate economica).
Buna seare.Va multumesc ca ati raspuns la intrebarea mea.
buna ziua am si eu o intrebare daca doresc ca in ong ul meu sa prestez cursuri cu plata ce trebuie si unde trebuie sa platesc s sa inregistrez acest lucru multumesc
Veti depune la ANAF pana in 28 februarie anul urmator D101 si veti platit impozit calculat conform algoritmului din articol.
Buna ziua,
as dori sa ma ajutati cu urmatoarea speta:
O asoc. nonprofit doreste sa inchirieze un ap. (pe care nu il are in proprietate ci doar il are in „posesie” in baza unui contract de comodat)
Veniturile pe care le obtine sunt catalogate la ce categorie: fara scop p. sau economice?
Cv venitului lunar este de 420 eur luna * 12 luni = 5040 eur
Cv veniturilor asoc din sfera fara scop aproximativ 5000 eur per an.
astept un sfat din partea dvs.
Chiria e activitate economica si veti plati impozit calculat in conformitate cu algoritmul din articol.
Stimate domn, am o asociatie apicola proaspat infiintata. Am fost cadorisit cu o oarecare suma, cam 5000 de lei, prin sponsorizari cu 2%.
As dori sa cumpar de acesti bani inventar apicol si sa-l distribui membrilor.
Se poate? Pot decide asta ca presedinte, sau trebuie stabilit obiectivul in sedinta Consiliului Director?
Mult respect pentru ceea ce faceti!
Puteti sa cumparati ce doriti din banii respectivi. Inventarul il puteti distribui membrilor, dar contravaloarea va fi inregistrata ca o cheltuiala. Decizia poate fi luata in conformitate cu statutul asociatiei dvs.
Buna ziua!
La o asociatie club sportiv de fotbal (fara activitate economica, neplatitoare tva) care are ca principala activitate in statut sustinerea unei echipe de fotbal in liga 2 se organizeaza turnee in tara. Exista documente justificative pentru cheltuieli cu masa si cazarea – aceste cheltuieli sunt plafonate? – precizez ca sunt suportate de asociatie care are surse de finantare provenite din sponsorizari. Si cea de-a doua intrebare ar fi daca in baza de calcul a unei indemnizatii de arbitraj ( arbitrii sunt delegati de FRF si am chitanta pe suma neta pe care acestia o incaseaza) se includ si cheltuielile de cazare sau transport? Precizez ca pentru indemnizatia de arbitraj calculez si virez la bugetul de stat sanatate si impozit. Depun declaratia 112 pentru venituri obtinute in baza unor conventii civile in luna imediat urmatoare obtinerii venitului si se efectueaza platile catre buget. Este corect asa?
Multumesc.
Nu exista plafonare pentru cheltuielile de masa si cazare a sportivilor. Plata arbitrilor nu se face pe baza de chitanta, ci pe baza unui stat de plata pentru conventii civile. Daca aveti facturi pentru cazarea si transportul arbitrilor pe asociatie, nu se includ in indemnizatia de arbitraj. Daca arbitrii se deplaseaza individual, va trebui sa includeti contravaloarea acestor plati in indemnizatia cuvenita.
Multumesc mult pentru lamuriri! Multa sanatate!
buna seara. la un car , dobanda de la banca si cheltuielile bancare sunt considerate activitate economica, sau sunt venituri si cheltuieli realizate pentru activitatile fara scop patrimonial. multumesc
Daca dobanda de la banca este distribuita membrilor, nu e activitate economica si nici cheltuielile.
Buna seara domnule profesor,
Intamplator am dat peste aceasta pagina a d-voastra si v-as ruga sa-mi dati cateva indicatii referitoare la contabilitatea unui ONG.
Am un ONG (asociatie culturala) infiintat in anul 2009 si pentru care pana acum cand am aflat din datele publicate de d-voastra , nu am inregistrat niciun document contabil si nici nu am depus vreun document la ANAF, practic asociatia nu a desfasurat nicio activitate pana in prezent.
Cauza pentru care nu am facut aceste lucruri este ca nu am avut cunostinta despre acestea, cenzorul pe care l-am avut la deschiderea ONG-ului nu m-a informat si oricum nu am avut o relatie profesionala decat de moment.
ONG -ul nu a avut activitati din care sa inregistreze venituri. In urma cu 3 ani am luat decizia de a utiliza datele ONG pentru ajutorarea unui caz social al unei persoane cu dizabilitati si de atunci au fost inregistrate venituri din impozitul de 2% pe profit si unele donatii .
Va rog sa-mi spuneti ce trebuie sa fac pentru a clarifica situatia prezentata si pentru a aduce la zi documentele contabile necesare in vederea depunerii la ANAF.
Va trebui sa luati legatura cu inspectorul de la ANAF, care se ocupa de asociatii, sa-i explicati situatia si sa depuneti toate documentele restante. Daca nu ati primit nicio notificare de la ANAF probabil nu ati depus D010 si nu figurati in evidentele lor. Va trebui sa depuneti D010, D101 pentru fiecare an si bilantul pentru fiecare an.
Buna seara! Ma bucur ca am gasit pagina dumneavoastra si pe aceasta cale as vrea sa va cer putin ajutor. Reprezint un centru educational care in prezent are activitate pe SRL. De curand am infiintat o asociatie non-profit cu acelasi obiect de activitate, respectiv educatie copii. Intrebarea mea este: pot suspenda activitatea de pe SRL si sa trec toata activitatea pe asociatie?
Va multumesc mult pentru atentia acordata.
Da, puteti, dar veniturile obtinute pot fi impozabile. Cititi va rog articolul despre impozitarea profitului la ONG.
Cum pot adresa intrebari d-lui profesor pt ca la nr de sms nu se poate
Intrebarile le puteti adresa doar aici.
Buna ziua! Am un club sportiv din 2002 care are ca activitate aikido.Pana acum s-a incasat si taiat chitanta la fiecare membru care practica acest sport.Acestea sunt considerate cf statului cotizatie si taxa membru.Eu acum din cauza atator controale pe care le efectuaza anaf nu mai stiu ce sa cred AM NEVOIE SAU NU DE CASA DE MARCAT.
Pe site gasiti legislatia referitoare la obligativitatea utilizarii casei de marcat. Daca prestati servicii pentru populatie aveti nevoie de casa de marcat, daca insa va adresati doar membrilor, nu.
Doar membrilor.Multumesc pentru raspuns.
Buna ziua,
Am preluat o asociatie -gradinita autorizata MEN. In cadrul programului servim masa copiilor si avem activitati de relaxare (odihna copiilor-somnul de dupa-amiaza).
Angajatii sunt 3 educatoare (cu aviz ISJ) si 3 ingrijitoare, 1 administrator.
1.Cum trebuie sa fac inregistrarea taxei (avem o taxa de 1000 lei ce reprezinta taxa pentru serviciile prestate conform programmului gradinitei). Trebuie sa defalc veniturile? Daca servesc masa se considera activitate economica?
2.Daca defalc activitatea (separ cheltuielile cu masa), trebuie sa defalc si toate celelalte cheltuieli cu utilitatile, salariile (in ce procent? Cum calculez acest procent).
3. Daca pana acum (de 5 ani) nu s- a facut defalcarea cheltuielilor si a veniturilor, cum depun bilantul (toata activitatea pe economic sau fara scop lucr?).
Multumesc!
Consider ca desfasurati o activitate economica, prin urmare si veniturile si cheltuielile intra in sfera impozitarii. Daca aveti si venituri neeconomice (donatii, sponsorizari, etc.) calculati ponderea veniturilor economice in total venituri si aplicati acelasi procent la defalcarea cheltuielilor care nu pot fi identificate pe activitati (economica sau neeconomica). De exemplu salariul educatoarelor va fi exclusiv o cheltuiala economica, dar utilitatile le puteti defalca conform celor prezentate anterior.
Daca nu s-a facut nicio defalcare de 5 ani ce doriti sa faceti acum, sa defalcati retroactiv? Nu se poate depune bilant rectificativ, prin urmare ramane asa, dar veti opera corect de acum inainte.
Multumesc pentru raspunsul prompt!
Totusi am unele nelamuriri..
Fiind o gradinita autorizata MEN, conform legii invatamantului, activitatile pentru invatamant sunt scutite de TVA si de impozit pe profit.
Activitatea de invatamant pe care o desfasor o considerati economica?
Atunci de ce trebuie sa ma mai supun legii invatamantului cand putea sa fie un simplu SRL?
Nu avem donatii, sponsorizari…
Nefiind platitoare de TVA, taxele de scolarizare (singurele venituri), depassc plafonul de 220.000, dar activitatea de invatamnt este scutita de TVA. Cum sa procedez?
Multumesc.
Din punctul de vedere al Codului Fiscal contributiile incasate de la parinti nu se incadreaza in categoria veniturilor scutite prevazute la art. 15, pct.2; e totusi adevarat ca institutiile de invatamant sunt scutite de impozit pe profit, conform art.15, pct. 1, lit. g, cu conditia ca veniturile obtinute sa fie folosite conform Legii invatamantului nr.1/2011. Prin urmare consider ca inregistrarea acestor venituri se face in contul 704 si nu intr-un cont din grupa 73. De asemeni inregistrati toate cheltuielile pe activitatea economica, iar rezultatul obtinut nu este impozitat.
In concluzie deoarece prestati o activitate pentru care incasati niste venituri acestea sunt impozabile, dar in acelasi timp ONG-ul dvs. este scutit de impozit pe profit, cu conditia sa folositi veniturile conform legii invatamantului.
Si in cazul in care depasesc veniturile (sunt realizate doar din incasarile aferente taxei ) 220.000 lei, trebuie sa ma inregistrez ca platitor de TVA? Sau sunt scutita, conform legii invatamantului?
Multumesc
Conform art. 141, pct.1, lit.f, activitatea de invatamant desfasurata conform legii invatamantului este scutita de TVA.
Si in cazul de fata, pana la urma, considerati ca desfasor activitate de invatamant sau activitate economica?
Beneficiez de scutire de TVA si impozit pe profit aferente taxelor incasate (desi in aceasta taxa intra si servicii de masa, sau ele trebuiesc defalcate)?
Multumesc !
Consider ca desfasurati o activitate economica scutita si de TVA si de impozit pe profit atat pentru invatamant cat si pentru activitatile conexe (masa, transport)
Indraznesc sa va trimit un articol:
http://infotva.manager.ro/articole/studii-de-caz/calcularea-tva-la-o-gradinita-ce-activitati-sunt-scutite-5991.html#.VRLSWhHZ1HI.gmail
Credeti ca fiscul poate interpreta astfel?
Multumesc opentru rabdare!
Consider ca articolul respectiv este foarte vechi si nu mai e de actualitate.
Buna ziua,
Referitor la articolul transmis,va rog sa ma indrumati. Ca sa fiu 100% sigura de scutirea TVA cui sa ma adresez si sub ce forma?
Daca pafonul a fost depasit din 2013 si nu s-a depus cerere de inregistrare in scopuri TVA, nu trebuia sa se autosesizeze administratia, in urma depunerii bilantului din 2014 si sa ma inregistreze din oficiu ca platitoare?
Multumesc
Puteti sa scrieti pe site-ul anaf.ro la asistenta contribuabili de unde veti primi un raspuns oficial.
Nu inteleg despre ce inscrierere in scopuri de TVA vorbiti, de vreme ce sunteti scutita. Depinde ce ati declarat in D101 pentru anul 2013.
Inca o intrebare..
Ca sa poti angaja educatoare, trebuie sa fi unitate de invatamant. Unitatile cu activitati economica, nu pot angaja educatoare (conform legii invatamantului). Poti sa angajezi pe orice alta functie, dar nu educatoare.
Atunci de ce salariile educatoarelor sa fie cheltuiala economica? Ce anume v-a determinat sa afirmati acest lucru? (ca si baza legala).
Multumesc
Buna seara,
Am si eu o intrebare:
Un club sportiv organizeaza un concurs unde participanti au nevoie de cazare si masa. CLubul sportiv achizitioneaza serviciile de cazare si masa de la Agent economic cu 100 lei dupa care le revinde cu 120 lei sportivilor. Clubul emite facturi participantilor pe care scrie contravaloare servicii cazare si masa. Aceasta activitate este o activitate economica sau nu?
Evident ca este activitate economica, este o revanzare din care mai obtineti si un castig.
Buna ziua! Am o asociatie in domeniul cultural si dorim sa ne autofinantam prin vanzare de produse prelucrate de catre membrii asociatiei, precum tricouri, genti, cani si alte asemenea. Sa inteleg din articolul dumneavoastra ca aceasta reprezinta o activitate economica, care este insa scutita de impozit, fiind venituri mici, nu? De asemenea, daca vindem produsele catre membrii asociatiei nu trebuie sa emitem bonuri fiscale, chitante si facturi, insa daca vindem produsele persoanelor care nu sunt membri, trebuie emis bon fiscal? Daca raspunsul este afirmativ in privinta bonurilor fiscale, care este procedura de urmat pentru achizitionare unei case de marcat si declararea veniturilor? De acest lucru se poate ocupa cenzorul, expert contabil, in intocmirea bilantului anual sau mai trebuie indeplinite si alte obligatii? Doresc sa va mai intreb ce contracte mai trebuie sa avem pentru a fi toata operatiunea legala si ma refer aici la contracte cu furnizorii produselor pe care le vom prelucra pentru vanzare si contractele pe care trebuie sa le incheiem cu voluntarii care vor efectua efectiv vanzarea produselor.
Va multumesc anticipat pentru raspuns!
Vanzarea produselor realizate de asociatie este o activitate economica, care nu e scutita de impozit. Daca vindeti produsele populatiei trebuie sa va conformati reglementarilor privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (care se gasesc si pe acest site). Casa de marcat o cumparati de la un distribuitor autorizat ce va va sfatui ce trebuie sa faceti ptr. fiscalizarea acesteia. Cenzorul nu intocmeste bilantul (e un organ de control, care nu se poate verifica singur), ci il doar verifica dupa ce a fost intocmit de contabil. Daca cei care vand sunt voluntari, va trebui sa aveti contracte de voluntariat cu ei.
La o asociatie care organizeaza un spectacol pentru strangere fonduri copil bolnav ,biletele cu valoare cumparate cu factura trebuie inregistrate la ANAF ? Exista ceva special ? Eu pot justifica prin cotoarele existente si cele ramase cate bilete raman .
Va trebui sa inregistrati biletele la Directia Fiscala locala (unde se platesc impozitele si taxele locale), sa platiti impozit pe spectacol si timbrul teatral.
Nu se poate utiliza ? -ART. 276 Cod Fiscal – Scutiri
Impozitul pe spectacole nu se aplică spectacolelor organizate în scopuri umanitare.
Buna ziua!
Va rog, imi puteti spune care este diferenta dintre asociatie si sindicat? E legal ca o asociatie sa se prezinte virtual, ca un sindicat, ducand lumea in eroare??E legal sa se perceapa cotizatie anuala la aderarea intro astfel de asociatie?Care e numarul minim de membrii pe care ii poate avea o asociatie?Evidenta contabila o poate tine presedintele asociatiei?
Cele doua se ghideaza dupa acte normative diferite: sindicatele dupa Legea dialogului social nr. 62/2011, iar asociatiile dupa OG 26/2000. Conducerea contabilitatii lor este reglementata de acelasi act normativ, respectiv Ordinul 1969/2007. Colectarea de contributii sau cotizatii de la membri nu este ilegala, cu conditia sa li se elibereze un document justificativ si sa aiba inclusa aceasta prevedere in statut. Nu exista un numar minim de membri pentru o asociatie. Depinde de asociatie, de exemplu la asociatiile de proprietari nu exista o incompatibilitate intre functia de contabil si cea de presedinte.
Buna ziua, stimate domn. Sper sa ma puteti ajuta cu un raspuns. Bucataria unei gradinite particulara care este infiintata pe o asociatie, cred eu non profit, poate face serviciu de cattering pentru o unitate scolara ? In ce mod ? Normal daca asociatia este non profit, cum se pot justifica banii primiti de la scoala pentru mancarea livrata ?Sau ce acord se poate face intre cele 2 firme (gradinita este asociatie, iar scoala este SRL) ? Cu respect Liliana Sandu
O asociatie poate avea si activitate economica pentru care va plati impozit conform algoritmului din articol.
Buna ziua,
Avem si noi o fundatie care desfasoara activitate economica cu cursuri de formare profesionala.
Dorim sa acordam subventii din partea fundatiei participantilor la cursuri.
Credeti ca aceste subventii se considera cheltuiala sau cum credeti ca trebuie inregistrate in contabilitate?
Banii pe care noi vrem sa ii acordam provin din activitate economica.
Va multumim anticipat.
Marina Camelia
Evident ca sunt cheltuieli, insa va trebui sa verificati daca aceste cheltuieli sunt sau nu deductibile fiscal, existand in Codul Fiscal niste limitari in acest sens.Va invit sa cititi art. 21, pct.4,p.
p) cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat şi cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care acordă burse private, potrivit legii, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente în limita minimă precizată mai jos:
1. 3 la mie din cifra de afaceri; pentru situaţiile în care reglementările contabile aplicabile nu definesc indicatorul «cifra de afaceri» această limită se determină potrivit normelor;
2. 20% din impozitul pe profit datorat.
Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe profit, potrivit prevederilor prezentei litere, se reportează în următorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua în ordinea înregistrării acestora, în aceleaşi condiţii, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit.
Buna ziua, as vrea o clarificare: as vrea sa infiintez o asociatie non profit cu obiect de activitate gradinita – pe care sa o autorizez ARACIP (Ministerul Educatiei). As vrea sa stiu daca pot incasa taxa de scolarizare platita de parinti sub forma unor cotizatii membri lunare si daca in acest caz se mai considera activitate economica sau nu? Adica aceste venituri sunt supuse impozitului pe profit? In legislatie (Legea invatamantului 84/1995 – art 103,104, cod fiscal art 141 alineat f) se precizeaza ca unitatile de invatamant particular autorizate sau acreditate de Ministerul Educatiei sunt scutite de la plata tva si de la plata impozitului pe profit. Insa vad ca parerile contabililor sunt impartite.
Apreciez orice informatii imi puteti furniza.
Multumesc
Este undeva la limita legalitatii. Va trebui sa aveti un statut si sa ii puneti pe parinti sa adere la asociatia dvs., ca sa puteti sa le incasati cotizatie. Legea invatamantului 84/1995 a fost abrogata. Actuala e legea educatiei nationale nr. 1/2011. E adevarat ca respectivele venituri sunt neimpozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata, dar nu si al impozitului pe profit. Va sugerea sa cititi noul cod fiscal, valabil in 2016, pe care il gasiti aici:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/L_227_2015.htm#A14
La o asociatie nonprofit care are si activitate economica, cheltuielile cu salarii cum impartim,
Folositi o cheie de repartizare, care ar putea fi ponderea veniturilor economice si neeconomice in totalul veniturilor.
Buna seara, am urmatoarea speta.O Asociatie X (care nu are activitate economica) doreste sa deconteze serviciile de recuperare ale unei persoane cu handicap. Pana aici totul r bine, numai ca persoana vizata face recuperarea la o alta asociatie umanitara Y, care ii presteaza acest serviciu dupa plata unei „taxe” denumita sponsorizare, pentru care se emite chitanta.Dupa ce am citit aici, serviciile de recuperare sunt o activitate economica pentru care, in mod normal, s-ar emite factura catre beneficiarul persoana cu handicap, dar Asociatia Y nu face acest lucru. Cu toate acestea, Asociatia X doreste sa ajute persoana cu handicap si o sprijina prin decontarea sumei respective, printr-o dispozitie de plata in favoarea persoanei cu handicap, avand la baza dosarul medical si chitanta emisa de Asociatia Y.
Intrebare: Ce probleme legale/financiare ridica aceasta situatie si ce sanctiuni sunt incidente pentru fiecare Asociatie in parte, daca este cazul?
Chitanta emisa de Asociatia Y poate constitui document justificativ pentru Asociatia X, alaturi de dosarul medical al persoanei cu handicap?
Nu inteleg de ce aveti nevoie de o justificare pentru finantarea cheltuielilor de recuperare ale unei persoane cu handicap. Recuperarea prestata de asociatia Y nu e obligatoriu sa fie activitate economica. Si si daca ar fi nu e obligatorie factura, poate fi si un bon fiscal. Dvs. puteti ajuta persoana in baza unui contract de sponsorizare. Din ce prezentati aici singurul aspect nu tocmai legal este perceperea de catre asociatia Y a unei taxe, ceea ce face prestatia sa obligatoriu activitate economica.
Buna ziua,
Am o asociatie si in anul 2015 am obtinut pierdere din activitatea economica de 43000 lei. In anul 2016 am obtinut profit in valoare de 37000. Va rog sa-mi spuneti daca se poate recupera pierderea din anul precedent.
Multumesc.
Pierderea se poate recupera, dar sa fie pierdere fiscala, adica cea calculata si declarata prin formularul 101.
alex.BUNA SEARA D-LE PROFESOR.Problema mea este;am un ONG anul acesta nu am relizat nici un venit neimpozabil,in schimb am desfasurat activitati economice unde am relizat venituri,as dori sa aflu cum calculez impozitul(este vorba de cei 10% dn veniturile neimpozabile)si tin cont numai de 15000 EUR ,suma pana la care nu platesc impozit,Va multumesc anticipat.
01.12.2017
Cei 10% se calculeaza din veniturile neimpozabile. Daca nu ati avut venituri neimpozabile, nu aveti dreptul la deducerea respectiva. Codul fiscal zice 10% din veniturile neimpozabile, dar nu mai mult de 15000 euro, daca cei 10% calculati depasesc 15000 euro.